onsdag 20 augusti 2008

North Miami High School


Myt #1 Cheerleaders är onda slampor: Egentligen så kan jag nog inte säga så mycket om detta. Jag vet ju inte hur det är på andra skolor runt om i USA. Men på min skola är det inte så, i alla fall vad jag vet. Träffade tre cheerleaders redan första dagen. Chip, Kellie och Candace. Alla var verkligen jätte snälla och inte alls så där blonda och uppblåsta som jag trodde att de var. Haha, jag vet, jag vet, jag har tittat på för mycket amerikanska TV serier.

Myt #2 Amerikansk mat är väldigt fet: Personligen så tycker jag att min värdfamilj har ganska bra mat för att vara amerikansk mat. Ikväll så gjorde min värdmamma en jätte god middag med potatismos, kött, ananas, ärtor och bröd. Men japp, här finns den gamla goda snabbmaten. Pizza, hamburgare, tusen olika sorters ”dogs”, och mycket ostiga grejer. Jag vet i alla fall att dom har fruktsallad i skolan! Yay!

Myt #3 Rednecks lyssnar på country: Duh. I alla fall de rednecks som jag har stött på, haha. Japp, dom sitter där med sina Harley-Davidson tröjor och deras cowboy hatar och jämför motorcyklar, haha.

Myt #4 Amerikanare är extremt paranoida: Lärarna är paranoida. Min Substance Abuse Ed lärare, Mr DuBois, tror hela tiden att någon smyger på honom i klassrummet, vi är kanske 12 personer på den lektionen, haha. Man får inte använda knivar när man äter, tydligen så kan man hugga ner varandra med dom. Enligt lärarna får man inte ha med sig sin väska in på lektion (hallå? Min väska är mitt liv, allt jag äger finns i det väskan… nästan), för i väskan kan man förvara ett vapen. Bu-hu.

X

North Miami High School är en extremt liten skola (men ändå lyckades jag tappa bort mig redan första dagen), med ungefär 500 elever. Fick reda på av Megan att i senior klassen finns det 80 elever. Första dagen gick väl sisådär, vaknade runt 7, var så nervös att jag inte kunde somna om. Bussen hämtade upp mig och Kirsten vid 9. Jag kände mig mer säker på bussen, för där kände jag några… yngre, haha. Men sen när jag väl kom till North Miami var jag helt förvirrad, jag visste inte alls vart jag skulle gå. Alla samlades i gympa salen där jag och Miranda (utbytesstudent från Taiwan) blev presenterade för hela skolan.

Sedan började alla lektioner. US History var runt ut sagt en underlig lektion, läraren, Mr Bridge (Coach Bridge, han gillar verkligen sin fotboll), snackade hela tiden om hur mycket han hatade föräldrar, sedan spenderade han resten av lektion att snacka skit om de andra lärarna, haha, jag gillar honom. Nutrition & Wellness är typ den amerikanska version av Hemkunskap och där lär man säg om matlagning och annat. Träffade skit sjysta människor där, bl.a. Alicia och Travis. Substance Abuse Education (där man lär sig om droger och annat) var ganska intressant, Mr DuBois frågade ut alla ifall de någon gång hade testat droger, sedan frågade han mig ifall det var olagligt att röka hasch i Sverige. Hm. Choir Class var rolig men lite underlig, träffade en jätte snäll kille där, Jared, han erbjöd sig att hjälpa mig att hitta alla mina klassrum. Biologin (eller Human Anatomy som läraren, Mr Cullers, kallar det) skrämde mig lite. När jag kom ut ifrån det klassrummet funderade jag nästan på att byta men när Megan sa att man fick dissekera (stavas det så, hm?) en gris på den lektionen bestämde jag mig för att behålla biologin, haha. Matten? Ingen kommentar. Intro to Art var roligt, träffade Sheila där, hon är SÅ snäll och hennes kompisar är superroliga. US Government, japp det var obligatoriskt, ingen kommentar där heller. Verkar tråkigt. Engelskan kan var roligt eftersom denna terminen ska vi fokusera på skrivning, men läraren är så överdrivet GLAD hela jävla tiden. Och hennes ögon rullar. Hon kanske är drogad? Träffade också en söt kille hos min gudiance counselor, han höll upp dörren åt mig. Han hade också en bibel, hehe. Okej, nu börjar jag låta patetisk på allvar. I need some friggin’ sleep.

Allt som allt har det nog varit två lyckade dagar. Det kunde ha gått bättre (Sofia= dåligt lokalsinne), men det kunde också ha gått sämre. På fredag är den en football game, Gi ska spela, woo! Och på lördag ska jag och några andra tjejer åka till någon jävlar dancing hall, jag vet inte riktigt vad det är, haha. Det är allt för mig idag. Är trött. Har det bra era svenska suckers.



Bilddagbok: sofiaindiana.bilddagboken.se




/Sofia


Dagens låt: ”Wish You Were” – Kate Voegele.



1 kommentar:

Anonym sa...

Moahahahaha!
Ta det lugnt med biologilektionerna,madicken!